החוק החדש נחקק מתוך צורך אמיתי בקרב הגורמים המערכת, להביא לחידוש בהליך חשוב זה וקיצור הביורוקרטיה שנלוותה אליו. כמו כן החוק, מותאם לעידן המתקדם של היום בו נטילת אשראי היא פעולה שגרתית שנוקטים בה מרבית אזרחי ישראל.
חייבים תמימים נאלצו לסבול במשך שנים רבות עד אשר קיבלו צו למחיקת חובות שצברו בתום לב. כמו כן, לא היו כלים משפטיים מתאימים לטיפול בחייבים שצברו חובות בדרכי מרמה וניסו לנצל את הליך פשיטת הרגל כדי לברוח מחובות.
נושים נאצלו להמתין שנים רבות עד אשר היו מקבלים איזשהו חלק מהחוב וכן נאלצו לעמוד בתור אחרי נושים חזקים יותר כמו הבנקים ורשויות המדינה.
גורמי המשפט סבלו מסחבת וטיפול עודף ולא יעיל בתיקי חדלות פירעון. מאחר ובמסגרת החוק הקודם, כל התיקים טופלו על ידי ביהמ"ש המחוזי בלבד, הדבר העמיס יתר על המידה ופגע בתיקים אחרים שהיו תחת בית משפט זה.
גם החברה סבלה, כאשר חייבים היו נגררים במשך תקופה ארוכה בהליך זה, קיננה בהם תחושה של ייאוש ותבוסתנות ולכן לא פעלו לחזור לחברה כאדם "יצרני" ומועיל. כמו כן פעמים רבות גם משפחתו של חייב סופגת נזק כתוצאה מכך.